České školství potřebuje strategické plánování
České školství potřebuje strategické plánování
BŘECLAV – Ke Dni učitelů besedovali v pátek v Břeclavi s pedagogy, rodiči i studenty poslanci za KSČM Zuzka Bebarová-Rujbrová, Miroslav Grebeníček a zástupkyně odborné komise školství při ÚV KSČM Anna Štofanová.
Miroslav Grebeníček poznamenal, že kvůli neshodě zákonodárců Poslanecká sněmovna do voleb příliš užitečného neudělá. Pokud jde o národ učitele národů – Jana Amose Komenského, ve vzdělávání je na tom stále hůře. V r. 1996 dávala ČR do školství 5,2 procenta hrubého domácího produktu, o rok později jen 4,7 procenta a od té doby mají investice do vzdělávání trvale sestupnou tendenci. Přitom mezinárodně uznávaná norma říká, že resort potřebuje kolem šesti procent HDP státu. Také k tomu, aby vysokoškolsky vzdělaní učitelé měli srovnatelné platy s jinými vysokoškoláky v zemi.
Školství v ČR nepatří k prioritám při projednávání zákonů. Přesto se komunistům podařilo zastavit pokus pravice o zrušení konkurzních řízení při obsazování míst ředitelů škol. Na tato místa chtěly silné politické strany dosazovat své vyvolené. Komunističtí poslanci se postavili i proti návrhu zpoplatnění posledního ročníku předškolního vzdělávání, prosadili uznávání přesčasů či možnost učitelů dělat si pedagogickou přípravu na vyučování i mimo pracoviště.
Problém v zákonodárném sboru je také s přístupem cizinců ke vzdělání a vstupu do státních služeb v ČR. Zatím platí, že pracovní smlouvu dostanou na posty, o které Češi nemají zájem.
Kvalita vzdělávání v ČR klesá i proto, že v období let 1995 až 2004 přibylo studentů VŠ o 110 procent, zatímco výdaje na vzdělávání jednoho studenta poklesly o 31 procent. Některé školy berou všechny zájemce o studium, protože v tržní společnosti rozhoduje schopnost zaplatit.
Grebeníček podtrhl, že ve školském resortu je nezbytné udržet bezplatnost vzdělávání a nesnižovat ve školství kvalitativní nároky na pracovníky. Systém nezbytně potřebuje zvětšit výdaje státu na vzdělávání nejméně na pět procent HDP, výhledově na šest procent. Nutné je i vyřešit narůst platů pedagogů i nepedagogických pracovníků současně s modernizací systému vzdělávání. Zdůraznil potřebu místo současného chaosu v resortu obnovit státní politiku školství a jeho plánování i kontroly. Tedy aby státní zásahy předcházely takovým situací, kdy např. ve švech praskající mateřské školy další děti už neberou, zatímco jiné školy mají kritický nedostatek žáků a kvůli finančním zdrojům přijímají takřka každého.
Poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová vyjádřila na shromáždění ke Dni učitelů v Břeclavi obdiv kantorské profesi v době svévole výkladu jednotlivých vyučovacích předmětů. Zápolí se i s úpravami a zamlčováním dějin z období socializmu. Požádala proto přítomné rodiče a učitele, aby přibližovali dětem to, co v učebnicích nyní nenajdou a ve škole jim nebyly »vymývány mozky«.
Zástupkyně odborné komise školství při ÚV KSČM Anna Štofanová na shromáždění podotkla, že v 90. letech zakázali vládnoucí pravicoví politici pořádat Dny učitelů, nosit kytičky a vyslovovat pedagogům poděkování k jejich profesnímu svátku. Zákonnými a jinými normami degradovali povolání učitele a změnili vztah žáků ke škole a kantorům. Převrátili hodnotovou stupnici morálky rodičů i dětí.
»Komunisté mají vědecké kapacity na to, aby sestavili a vydali učebnice, které osvětlí skutečnou podobu nedávných českých dějin bez ‘bílých míst‘ a úmyslného překrucování historie. Takové učebnice se ale do škol nedostanou. Navrhujeme proto udělat výkladové příručky k jednotlivým učebnicím a vyvěsit je na webové stránky internetu. Chceme tak přidat k nim výklad z pohledu KSČM. Také uvést prameny a kde najde zájemce podrobnější informace k tomuto stanovisku. Praxe ve školství totiž ukazuje, že jednotná školská soustava před rokem 1989 byla nastavena kvalitně a dobře. To včetně péče o talenty,« uvedla Štofanová.
Vysvětlila, že nynější chaos v resortu je zejména ve středním školství. Vede i k mizení řemesel z vyučovacího procesu. Též dřívější bezplatné zájmové kroužky nahradily volnočasové aktivity dětí a mládeže výhradně placené. V současnosti je již přes polovinu vysokých škol v ČR v soukromém vlastnictví, a tudíž se studium musí platit.
Věnovala se i otázkám výchovy, která učitele velmi trápí: »Mladí mají žebříček hodnot v dezolátním stavu, v komerční společnosti je nikdo nevede k tomu, jak by mělo řazení hodnot vypadat. Škola už nemá příliš výchovných možností, protože jí byly odejmuty a novodobé zákony postavení školy a funkci učitele degradovaly. Zbývá výchova v rodině, ale… Děti nemají pozitivní morální vzor, vše je jim vykládáno v přepočtu na peníze. Pokud se nezmění společenské prostředí, ve kterém děti vyrůstají, škola a rodina budou mít problém s jejich výchovou. Změnu tohoto stavu může přinést změna rozhodování voličů, kteří svým hlasováním dosadí do lavic zákonodárců lepší zástupce veřejnosti, než dosavadní,« vysvětlila zástupkyně odborné komise školství při ÚV KSČM Štofanová.
Naslouchajíci student gymnázia při břeclavské besedě s poslanci a odborníky ke Dni učitelů prohlásil, že už nechce být součástí tupého stáda ovcí, které věří školským a jiným autoritám vše, co dostane předloženo k věření. Chce si dělat vlastní názor na dění okolo sebe a nepodléhat účelovému »vymývání mozků«.
Debata s učiteli a občany podtrhla, že Poslanecká sněmovna by měla podnítit vznik školského zákona, který přesně stanoví, co a jak bude učit státní, krajská, soukromá nebo církevní škola a podle výsledku plnění těchto kritérií bude dostávat finanční příspěvky. Rovněž, že i v podmínkách EU je nezbytné strategické plánování školství, aby mu nevládly místo resortního ministerstva a národní vlády globální síly kapitálu.
Lídr jihomoravské krajské kandidátky KSČM v nadcházejících volbách do Poslanecké sněmovny, dosavadní poslankyně Zuzka Bebarová-Rujbrová pozvala přítomné na 28. dubna do Brna k účasti na svém účinkování v politické debatě kandidátů nejsilnějších stran při televizních Otázkách Václava Moravce speciál.
6. dubna 2010, (vž)
ww.halonoviny.cz